4 december 2024: inloopavond bij Hof Eyghentijds
Op 16 april hebben we bewoners en belanghebbenden geïnformeerd over de beoogde aanpassingen voor de herinrichting van De Blauwe Sluisweg en de Hustenweg. U bent toen in de gelegenheid gesteld te reageren op een eerste presentatie van de plannen. Deze plannen vindt u ook op deze website. Uw reacties hebben we zo goed mogelijk verwerkt. Tijdens de inloopavond van 4 december aanstaande informeren we u graag over het ontwerp en de maatregelen.
Om het (toekomstige) verkeer van en naar de woonwijk in goede banen te blijven leiden, zijn er aanpassingen nodig aan De Blauwe Sluisweg en de Hustenweg. Het gaat om het deel tussen de rotonde waar de fietsers onder de weg doorgaan (Hooghemaal) tot en met de kruising Hustenweg-Koornwaardlaan-Koornwaardstraat. Het weggedeelte vanaf de Intratuin tot aan de snelweg valt in een ander -nog op te starten- project. Tijdens de inloopavond zijn verschillende specialisten van de gemeente aanwezig om u te informeren over het ontwerp en de maatregelen.
Praktische informatie inloopavond
Datum: Woensdag 4 december, 18.30 – 20.00 uur (u kunt op elk moment binnenlopen)
Locatie: Hof Eyghentijds, Lunerkampweg 5, 5245 NB Rosmalen
Kom dan vooral naar de inloopbijeenkomst! Na de inloopavond vindt u de gedeelde informatie op deze website. U kunt ook een e-mail sturen naar degrootewielen@s-hertogenbosch.nl (o.v.v. huisadres).
De voornaamste reden voor het herinrichten van De Blauwe Sluisweg en de Hustenweg is de vergroting van het woningbouwprogramma van het plandeel Noord (en dan met name in de Noordoosthoek). Vanwege de grote vraag naar woningen heeft het gemeentebestuur het voornemen om daar 2300 tot 3000 woningen toe te voegen in plaats van 1800 tot 2300 woningen.
Omdat De Blauwe Sluisweg en Hustenweg moeten blijven voorzien in een veilige en vlotte afwikkeling van verkeer, zien we op basis van toekomstberekeningen dat een herinrichting (opwaardering) nodig is. Zo voorkomen we dat deze weg vastloopt met verkeer en dat er mogelijk sluiproutes dóór de woonwijk ontstaan. Ook het bestemmingsplan verplicht ons om dit op orde te brengen.
Op de grote rotonde bij de Bruistensingel zijn de ogen echter óók gericht: dit valt binnen een ander -nog op te starten- project genaamd ‘Bereikbaarheid Oostelijke Gemeentedelen’. In dit project kijken we naar de (auto)bereikbaarheid van de oostelijke kant van de gemeente. Dit project start naar verwachting eind 2024, hierbij zijn we mede afhankelijk van beslissingen vanuit het Rijk.
Ja, wij houden hier rekening mee. Helaas hebben we de onderzoeksgegevens hierover nog niet volledig afgerond om ze te kunnen presenteren. Uiteraard voorzien we in een passende oplossing conform de geldende normen. Voor wat betreft geluid hebben we een paar maatregelen op de tekening gezet die we aan het afwegen zijn. Uiteraard kunt u hier ook op reageren. Voor deze zomer krijgen we meer duidelijkheid over de effecten. Bij de dan eerstvolgende communicatieronde komen we hier op terug.
Dit is de eerste kennismaking met de beoogde maatregelen. Als we verder zijn met de plannen, nodigen we u opnieuw uit. We laten dan (geanonimiseerd) zien welke reacties zijn binnengekomen en wat we ermee hebben gedaan. Sowieso volgen er standaard formele procedures waarbij u kunt reageren op de ontwerpplannen en er ook de mogelijkheid is om bezwaar en beroep aan te tekenen. Zo moeten voor enkele onderdelen van het beoogde traject zogeheten afwijkingsprocedures worden gevoerd, omdat deze buiten de functie (bestemming) ‘Verkeer’ liggen en moet er een verkeersbesluit worden genomen. Dit zijn formele processen die de gemeente ook uitvoert en die gaan eind van dit jaar plaatsvinden. Net vóór de zomer zal dit project nog bij de gemeenteraad worden ingebracht puur in het kader van de voortgang.
Het gemeentebestuur heeft een paar jaar geleden besloten niet te investeren in een oostelijke landweg. Na een onderzoek dat samen met de wijkraden is doorlopen, is door een gerenommeerd bureau geadviseerd om meer te concentreren op het opwaarderen van de westzijde van de infrastructuur. Hieruit volgt het -nog op te starten- project Bereikbaarheid Oostelijke Gemeentedelen. Onlangs heeft het Rijk besloten om voorlopig geen investeringen te doen in de A2/A59. Dit kan mogelijk leiden tot een verhoogde belasting van het onderliggende wegennet. Momenteel onderzoeken we de impact van dit besluit en beoordelen we of de gevolgen ervan dusdanig nadelig zijn dat eerdere plannen opnieuw overwogen moeten worden.
Deze weg is bedoeld om veel verkeer af te wikkelen en is in de basis al ingericht om de verdere woningbouw (en dus ook verkeer) van de woonwijk op te vangen. De intensiteiten zijn geprognotiseerd, na volledige realisatie van De Groote Wielen, op ongeveer 16.000 mvt/e – 26.000 mvt/e per werkdag, afhankelijk van het wegvak. Ten zuiden van De Blauwe Sluisweg rijdt nu ongeveer 11.000 mvt/e per werkdag. Op de tekening staan de intensiteiten vermeld per wegvak, na volledige realisatie. Het gaat hier om een woningbouwontwikkeling die gedurende meerdere jaren wordt gerealiseerd. Voor het verkeer betekent dit dat we altijd de laatste technieken en metingen van dat moment aanhouden als basis voor de verkeersmaatregelen. Dit kan tot gevolg hebben dat de huidige beoogde maatregelen moeten worden aangepast.
De functie van de weg is om veel verkeer vlot en veilig af te wikkelen en zodanig aantrekkelijk te maken dat het verkeer deze weg verkiest boven het sluipen door de wijk. In die zin vraagt dat om een passende maximumsnelheid. Op dit moment kent de weg een regime van 50 km/u, maar de vraag rijst of dit een logische snelheid is. Immers constateren we al een hogere structurele rijsnelheid. Het controleren op snelheid is echter een wettelijke aangelegenheid van de politie, maar de bereidheid om te handhaven is laag als het snelheidsregime niet logisch is. Het toevoegen van drempels, slingers of wegversmallingen op wegvakken is bij dit soort intensiteiten vanuit veiligheidsoogpunt, maar ook met het oog op doorstroming, niet verstandig. Dit kan mogelijk alleen bij de kruisingen. Het past niet in het verwachtingspatroon om midden op wegvakken snelheidsremmers toe te passen; bij hoge intensiteiten kan het misgaan en een vlotte doorstroming staat voorop. Mocht er sprake zijn van een aanpassing van de snelheid, dan nemen we uiteraard passende maatregelen in het kader van milieu.
Een herinrichting van de weg zorgt voor andere aandachtspunten. Ook in de toekomstige situatie zorgen we voor een goede en vooral veilige oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers. Daar waar het kan, laten we de fietsers en voetgangers ongelijkvloers oversteken. Waar dat niet kan, richten we het zo veilig mogelijk in met meerdere steunpunten om over te kunnen steken.
Verkeerslichten zijn een minder veilig alternatief dan rotondes. Ze functioneren tijdens spitsuren vaak best goed, maar in de daluren zijn ze minder efficiënt dan rotondes. Denk aan het negeren van roodlicht, wat tot onveiligheid leidt. Daarbij is de afloop van een verkeersongeval vaak ernstiger bij een kruising met verkeerslichten, dan bij een rotonde, omdat de snelheid bij verkeerslichten hoger is.
Tot slot creëren verkeerslichten een stedelijk wegbeeld, iets waar we hier juist terughoudend mee willen zijn.
Ja, vooralsnog komt deze terug, maar dit betreft een semipermanente halte. Dit betekent dat de bushalte in de toekomst verdwijnt. Dit gebeurt als de woningbouw in De Groote Wielen verder vordert; de buslijn gaat dan een andere route rijden.
Ja, we willen de nieuwe wijk zodanig ontwikkelen dat deze uitnodigt om vaker te lopen, de fiets te pakken of het openbaar vervoer te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld de fietsroute naar het centrum korter dan voor de auto, is er openbaar vervoer aanwezig en kijken we naar inzet van deelmobiliteit.
De maatregelen willen we vóór Q4 2026 uitgevoerd hebben. Een exacte fasering is nog niet bekend. U wordt hierover tijdig geïnformeerd.
Abonneer je op de nieuwsbrief of neem contact met ons op!